رست مد (Reset Mode) یا حالت استراحت در PS5 از جمله قابلیت‌هایی است که می‌تواند برای گیمرها مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. ممکن است برخی کاربران از این قابلیت آگاه نباشند و ما به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم به معرفی رست مد در پلی استیشن 5 بپردازیم. در ادامه با گامالوپ همراه باشید.

ما در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور از رست مد استفاده کرده و در مصرف برق صرفه‌جویی کنید. حالت استراحت در PS5 مزایای گوناگونی دارد، اما پیش از هر چیز باید نکاتی را درباره استفاده از آن بدانید. وقتی کنسول پلی استیشن 5 خود را روی رست مد می‌گذارید، مصرف برق این دستگاه به کمترین میزان خود می‌رسد. این یعنی با مصرف مقدار بسیار کمی از الکتریسیته، می‌توانید استفاده از بازی‌ها و برنامه‌های‌تان را از جایی ادامه دهید که آن‌ها را پیش‌تر رها کرده‌اید. در ادامه ما شما را بیشتر با این قابلیت از کنسول نسل نهمی سونی (Sony) آشنا می‌کنیم.

قرار دادن کنسول PS5 روی رست مد ممکن است موجب سردرگمی برخی از کاربران شود؛مخصوصا کسانی که پیش‌تر پلی استیشن 4 داشته‌اند. در PS4 گیمرها دکمه PlayStation روی دسته را نگه می‌داشتند تا وارد منویی با چندین گزینه شوند. یکی از آن گزینه‌ها مربوط به قرار دادن دستگاه روی حالت استراحت بود. اما قرار دادن کنسول روی رست مد در کنسول نسل نهمی سونی کمی متفاوت است.

رست مد در PS5 چیست؟

رست مد در PS5 چیست؟

رست مد در پلی استیشن 5 که همان وضعیت مصرف برق کم است، می‌تواند برای کاربران این کنسول مزایای مختلفی داشته باشد. این حالت موجب صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود و مانع از بالا رفتن بیش از حد دمای دستگاه خواهد شد. در حالت استراحت، کنسول PS5 شروع به دانلود و نصب به روز رسانی‌هایی می‌کند که احتمالا زمانی که دستگاه خاموش بوده نتوانسته به بارگیری و نصب‌شان بپردازد.

این موضوع برای کسانی مفید خواهد بود که می‌خواهند مطمئن شوند که کنسول‌شان دائما آپدیت است و دوست ندارند این موضوع را هر بار به صورت دستی بررسی کرده و دانلود‌ها را شروع کنند. علاوه بر این، شما می‌توانید کنسول پلی استیشن 5 خود را تنظیم کنید که پس از مدت مشخصی که بدون استفاده رها شد، خود به خود وارد این حالت شود.

دو نوع از رست مد در PS5 وجود دارد؛ یکی حالت آماده به کار (Standby Mode) و دیگری حالت مصرف کم (Low Power Mode). حالت استندبای یا آماده به کار مصرف برق کمتری را نسبت به حالت Low Power به همراه خواهد داشت. در این حالت شما می‌توانید به سرعت بازی‌های‌تان را بار دیگر تجربه کنید یا به سراغ به روز رسانی برنامه‌ها یا آثار مختلف بروید.

اما از سوی دیگر حالت مصرف کم به کاربر اجازه دسترسی به بسیاری از قابلیت‌ها را نمی‌دهد. اگر به منوی تنظیمات پلی استیشن 5 سر بزنید، می‌توانید اطلاعات بیشتری از انواع رسد مدها و نحوه استفاده از آن‌ها دریافت کنید.

اگر کنسول PS5 شما به صورت متداول دچار افزایش دمای بیش از حد می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم اغلب اوقات آن را در حالت استراحت قرار دهید. این امر موجب می‌شود که دمای دستگاه‌تان پایین بماند و مانع از آسیب دیدن آن می‌شود. اگر با انجام این کار همچنان با افزایش دمای کنسول مواجه شدید، بهتر است به سراغ یک متخصص رفته و دستگاه را مورد بررسی فنی قرار دهید.

آیا نیازی به استفاده از رست مد در پلی استیشن 5 است؟

رست مد در PS5 چیست؟

اگر به دنبال یک راه فوق‌العاده برای بهبود دادن تجربه‌تان از بازی‌های ویدیویی روی پلی استیشن 5 می‌گردید، بهتر است از قابلیت حالت استراحت استفاده کنید. این ویژگی فوق‌العاده به شما اجازه می‌دهد که راحت‌تر به بازی کردن ادامه دهید. اگر پس از مدت طولانی بازی کردن بخواهید چند دقیقه‌ای استراحت کنید، اما دوست ندارید پیشروی‌تان در بازی از بین برود، این قابلیت به دردتان خواهد خورد.

رسد مد در PS5 نه تنها موجب بهبود تجربه در بازی‌ها می‌شود، بلکه عملکرد کلی کنسول را نیز ارتقا می‌دهد. وقتی شما از حالت استراحت استفاده کنید، دستگاه‌تان وارد وضعیت مصرف کم برق می‌شود و این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد. در نتیجه عمر کنسول‌تان افزایش پیدا می‌کند.

چگونه پلی استیشن 5 را روی حالت استراحت قرار دهیم؟

رست مد در PS5 چیست؟

ما در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چگونه PS5 را روی رست مد قرار دهید.

پیش از قرار دادن کنسول روی حالت استراحت، پیشروی خود در بازی‌های‌تان را ذخیره کنید و تمام برنامه‌های در حال اجرا را ببندید. این امر مانع از این می‌شود که داده‌های‌تان را از دست بدهید یا اطلاعات‌تان به مشکل بخورد.

برای استفاده رست مد در پلی استیشن 5 باید دکمه پاور را فشار داده و آن را برای چند ثانیه نگه دارید. پس از این کار منویی برای شما باز می‌شود که از شما می‌خواهد کاری که قصد انجام‌اش را دارید، انتخاب کنید.

در قسمت پایین منو گزینه Rest Mode را انتخاب کنید. پس از این کار دستگاه وارد حالت استراحت می‌شود و ظاهرا به نظر می‌رسد که خاموش شده است.

همچنین شما می‌توانید با رفتن به منوی خانگی و انتخاب گزینه Reset Mode و در ادامه کلیک روی گزینه Power، دستگاه را روی رسد مد تنظیم کنید.

نحوه خارج کردن PS5 از رست مد

رست مد در PS5 چیست؟

آیا برای خارج کردن پلی استیشن 5 از حالت استراحت به مشکل برخورده‌اید؟ در ادامه ما در چهار قدم به شما آموزش می‌دهیم که چطور کنسول‌تان را به حالت عادی برگردانید.

  1. ابتدا کنسول‌تان را به طور کامل خاموش کرده و سپس آن را روشن کنید. این امر موجب تنظیم مجدد سیستم شده و دستگاه را از حالت رست مد خارج می‌کند.
  2. اگر روش قبل جواب نداد، دکمه پاور را برای هقت ثانیه فشار دهید تا کنسول خاموش شود. سپس مجددا آن را روشن کرده و بررسی کنید که آیا مشکلات‌اش برطرف شده یا نه.
  3. اگر هیچ یک از دو روش پیشین نتوانستند مفید واقع شوند، باید دست به حذف بازی‌ها و برنامه‌های مشکل‌ساز زده و مجددا آن‌ها را نصب کنید. این امر موجب پاکسازی حافظه PS5 شده و مشکلاتی که موجب باقی ماندن دستگاه روی حالت استراحت می‌شود را حل می‌کند.
  4. اگر هنوز هم مشکلی از این بابت دارید، باید با پشتیبانی سونی تماس برقرار کنید و از آن‌ها کمک بخواهید. در این صورت آن‌ها احتمالا چند روش دیگر را پیشنهاد خواهند داد و حتی گاهی از کاربر می‌خواهند که برای تعویض کنسول‌اش اقدام کند.

مواردی که باید به خاطر بسپارید

اگر می‌خواهید از رست مد در PS5 استفاده کنید، باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. بازی‌ها در حالت استراحت نیز موجب مصرف برق می‌شوند که البته مقدار آن زیاد نیست.
  2. شما می‌توانید دستگاه را جوری تنظیم کنید که پس از عدم استفاده طی مدتی خاص، به صورت خودکار وارد حالت استراحت شود.
  3. کاربران می‌توانند با استفاده از کنترلر، دکمه پاور در جلوی کنسول یا Remote Play دستگاه را از رست مد خارج کنند.
  4. برخی از بازی‌ها و برنامه‌ها ممکن است از قابلیت حالت استراحت برخوردار نباشند.
  5. شما می‌توانید با نگه داشتن دکمه پاور برای 10 ثانیه، کنسول‌تان را به صورت کامل خاموش کنید. با این کار خود دستگاه و تمام تجهیزات جانبی متصل به آن خاموش خواهند شد.

دیگر قابلیت‌های رست مد در PS5

رست مد در PS5 چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، حالت استراحت مزایای گوناگونی دارد که تا به حال به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. در ادامه به دیگر موارد نیز اشاره خواهیم کرد.

شارژ شدن دسته

پس از این که کنسول وارد حالت استراحت می‌شود، دستگاه‌هایی که از طریق پورت USB به آن متصل هستند، قطع نخواهند شد. در نتیجه می‌توانید کنترلر دوال سنس (DualSense) خود را به کنسول‌تان متصل کنید تا شارژ شود. البته این بحث صرفا محدود به دسته نمی‌شود و شما می‌توانید دیگر تجهیزات را نیز به PS5 متصل کنید تا در زمان رست مد شارژ شوند. در بخش System و سپس Power Saving از تنظیمات دستگاه، شما می‌توانید مدت زمانی که تجهیزات متصل به USB می‌توانند از برق دستگاه استفاده کنند را مشخص کنید.

نحوه غیر فعال کردن تایمر خاموش شدن پلی استیشن 5

 

ابتدا در بالا سمت راست صفحه خانگی روی آیکونی به شکل چرخ دنده کلیک کنید تا وارد بخش تنظیمات شوید. سپس گزینه System را انتخاب کرده و وارد Power Saving شوید. در این بخش می‌توانید مدت زمان مربوط به خاموش شدن خودکار دوال سنس را (Set Time Until Controllers Turn Off) با زدن گزینه Set Time Until PS5 Enters Rest Mode مشخص کرد.

در بخش Set Time Until PS5 Enters Rest Mode دو گزینه خواهید دید. During Media Playback (در حین پخش موسیقی یا ویدیو) و While Playing Games (در حین اجرای بازی). در حقیقت این بخش مشخص می‌کند که پس از چه بازه زمانی بعد از عدم فشردن دکمه‌های دسته، کنسول وارد حالت استراحت شود. البته قابل ذکر است که می‌توانید گزینه Don’t Put in Rest Mode را انتخاب کنید تا کنسول به هیچ عنوان به صورت اتوماتیک وارد رست مد نشود.

شخصی‌سازی رست مد در PS5 با Remote Play

رست مد در PS5 چیست؟

ابتدا وارد تنظیمات شده و از آن جا System را انخاب کنید. سپس به بخش Power Saving وارد شوید و گزینه‌ی Features Available in Rest انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید مدت زمان برق‌دهی به دسته را مشخص کنید. اگر می‌خواهید دوال سنس کاملا شارژ شود، آن را روی حالت سه ساعته قرار دهید. گزینه Stay Connected to the Internet نیز برای فرآیند دانلود در حالت استراحت قابل تنظیم است.

اما چیزی که ما بیشتر مد نظر داریم، وارد شدن به بخش Remote Play از طریق System و فعال کردن گزینه Enable Remote Play است. حال به اینترنت متصل شده و با گزینه Link Device، بین کنسول و دستگاه دیگر اتصال برقرار کنید. حالا می‌توانید با کمک آن دستگاه، پلی استیشن 5 خود را وقتی در حالت استراحت قرار دارد، روشن کنید. البته استفاده از این روش و به کار بردن آن برای انجام کارهای مختلف نیاز به اینترنتی پر سرعت دارد.

چگونه مانع از بسته شدن بازی‌ها در حالت استراحت شویم؟

پیش‌تر گفتیم که قابلیت باز ماندن بازی‌ها در این حالت اهمیت زیادی دارد. اما گاهی ممکن است بنا به دلایلی این اتفاق رخ ندهد. برای مطمئن شدن از عدم بسته شدن بازی‌ها باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

وارد تنظیمات پلی استیشن 5 شده و از بخش System وارد System Software شوید. سپس به سراغ System Software Update and Settings بروید. در این حالت دو گزینه مهم می‌بینید که قابل فعال‌سازی یا غیر فعال‌سازی هستند. یکی از آن‌ها Download Update Files Automatically است. این گزینه مربوط به دانلود خودکار به روز رسانی‌ها در زمان قرار گرفتن دستگاه در رست مد است. اما باید گزینه Install Update Files Automatically را خاموش کنید. زیرا اگر این گزینه روشن باشد، دستگاه علاوه بر دانلود آپدیت‌ها، دست به نصب آن‌ها نیز می‌زند. در نتیجه ممکن است آن اثر که در حالت اجرا قرار دارد، بسته شده و مجددا باز شود. حتی گاهی PS5 برای نصب به روز رسانی‌ها نیاز به ریستارت خواهد داشت.

آیا بازی‌ها در حالت استراحت در پلی استیشن 5 دانلود می‌شوند؟

رست مد در PS5 چیست؟

همه ما می‌دانیم که چه حسی دارد وقتی در حین تجربه یک بازی عالی باشیم و ناگهان اتصال اینترنت قطع شود. این اتفاق می‌تواند برای گیمرها یک کابوس باشد.

اما بهتر نیست که بازی‌ها را وقتی کنسول روی رست مد است، دانلود کنیم؟ این امر می‌تواند مشکلات احتمالی را حل کند، درست است؟ خبر خوب این است که شما قادر به انجام چنین کاری هستید. ما در ادامه نحوه انجام این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

  • ابتدا مطمئن شوید که کنسول‌تان روشن بوده و متصل به اینترنت است. سپس وارد منوی تنظیمات شده و گزینه Power Save Settings را انتخاب کنید. سپس به سراغ گزینه Set Functions Available in Rest Mode بروید.
  • پس از آن پایین صفحه را مشاهده کرده و گزینه Stay Connected to the Internet را بزنید. در ادامه نیز روی OK کلیک کنید.
  • پس از انجام این کار، دستگاه حتی زمانی که در حالت استراحت است نیز، به اینترنت متصل خواهد ماند. پس در این شرایط می‌توانید زمانی که از دستگاه استفاده نمی‌کنید، دانلود‌ها را شروع کنید.

آیا می‌توان دستگاه را در طول شب روشن گذاشت؟

رست مد در PS5 چیست؟

بله. این که بخواهید کنسول‌تان را در طول شب روی رست مد روشن بگذارید، اصلا مشکلی ایجاد نمی‌کند. سونی توصیه می‌کند که کاربران PS5 دستگاه‌شان را روی حالت آماده به کار قرار دهند تا به روز رسانی‌های بازی‌ها و آپدیت‌های سیستم به صورت خودکار دانلود و نصب شود. پس بدون نگرانی کنسول‌تان را روی حالت استراحت قرار داده و به رختخواب بروید.

این بود هر آنچه باید درباره رست مد در PS5 می‌دانستید. نظر شما درباره قابلیت حالت استراحت در پلی استیشن 5 چیست؟ آیا این مقاله توانست برای شما مفید واقع شود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: tnhonline