آیا قصد دارید سرعت اینترنت‌تان را بالا ببرید تا بتوانید بهترین تجربه از بازی‌های آنلاین داشته باشید؟ پینگ اصطلاحی است که بارها آن را شنیده‌اید. اما واقعا پینگ چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان یک پینگ خوب داشت؟ ما در این مقاله قصد داریم هرآنچه باید درباره پینگ بدانید، به شما بگوییم. پس تا انتهای این مقاله همراه گامالوپ باشید. ( برای انلاین بازی کردن در پلی استیشن می توانید از طریق فروشگاه گامالوپ اقدام به خرید اکانت قانونی کنید )

خیلی از ما که در ایران بازی‌های ویدیویی آنلاین را تجربه می‌کنیم، بارها با مشکلات اینترنت و لگ و تاخیر روبه‌رو شده‌ایم و هیچ چیز بدتر از این موضوع در حین تجربه بازی چند نفره نیست. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که در شبکه‌ای که از آن در حال استفاده هستید چه می‌گذرد؟ تاکنون به دنبال پیدا کردن روشی برای بهتر کردن سرعت اینترنت‌تان بوده‌اید؟ در شروع کار بد نیست به نحوه عملکرد شبکه و اتصالات اینترنت اشاره کنیم و بگوییم که آن‌ها چه تاثیری روی گیم‌پلی بازی‌های آنلاین می‌گذارند. اگر گیمری باشید که اشتیاق زیادی برای تجربه بازی‌های آنلاین دارد، حتما تاکنون بارها پینگ بالا را تجربه کرده‌اید و دیده‌اید که چقدر اعصاب خرد کن است، وقتی بازی دچار لگ می‌شود. قابل ذکر است که سرویس ارائه شده توسط ISP، موقعیت جغرافیایی، پهنای باند، تنظیمات Firewall و سرعت ارتباطی اینترنت مواردی هستند که روی نحوه عملکرد شبکه تاثیر می‌گذارند.

پینگ چه کاربردی دارد؟

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

پینگ صرفا یک معیار برای تعیین نحوه عملکرد نیست. در واقع آن را می‌توان معیاری برای اندازه‌گیری تاخیر میان کامپیوتر شما و دستگاه دیگری که به آن متصل است، در نظر گرفت. پینگ مشخص می‌کند که چقدر طول می‌کشد یک سیگنال یا داده از کامپیوتر شما به دستگاه دیگری که به شبکه یکسان متصل است برسد و پس از آن برگردد.

پینگ چیست: تاثیر پینگ در وب‌گردی

آیا تا به حال شده که روی لینکی در یک صفحه وب کلیک کنید، اما صفحه جدید به سرعت بارگذاری نشود؟ این اختلاف زمان بین وقتی که کلیک می‌کنید و زمانی که صفحه باز می‌شود، تاخیر (Latency) نامیده می‌شود.

در واقع کامپیوتر شما درخواست مربوط به باز شدن صفحه را ارسال می‌کند و منتظر بازگشت پاسخ می‌شود. ارسال و بازگشت سیگنال بین دو کامپیوتر کمی زمان می‌برد. در حقیقت پینگ معیاری است که این تاخیر را اندازه‌گیری می‌کند.

تاثیر پینگ در بازی‌های آنلاین

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

پینگ در بازی‌های آنلاین کاملا محسوس است و می‌توانید راحت‌تر آن را درک کنید. برای مثال اگر یک بازی را تجربه کنید که پینگ آن حدود 20 میلی‌ثانیه باشد، تاخیر بسیار کمی را تجربه خواهید کرد. در واقع هر کاری که می‌کنید و هر دستوری که به کاراکتر می‌دهید، به سرعت عملی می‌شود و دیرکردی در آن‌ها نخواهید دید. حال اگر پینگ شما بالاتر باشید و مثلا عددی نظیر 200 میلی‌ثانیه را نشان دهد، دستورات شما با تاخیر اجرا می‌شود و نمی‌توانید همانند سایر بازیکنان آن بازی را تجربه کنید. در واقع اگر برای‌تان این سوال پیش آمده است که «پینگ تایم چیه؟»، باید بگوییم به همین میزان تاخیر که بر حسب میلی‌ثانیه بیان می‌شود، پینگ تایم گفته می‌شود.

به همین دلیل هم است که اکثر بازی‌های چند نفره و آنلاین اندازه گیری پینگ را انجام می‌دهند و حاصل کار کار برای شما به نمایش درمی‌آورند. این امر به شما نشان می‌دهد که کانکشن‌تان چه شرایطی دارد. در نتیجه می‌توانید عملکرد خود را حدث زده و بفهمید که در سرور چه وضعیتی دارید.

یکی از اصلی‌ترین سوال‌های اکثر کاربران این است که پینگ بالا خوبه یا پایین؟ باید بدانید که هرچه پینگ پایین‌تر باشد، بهتر است. زیرا پینگ پایین یعنی تاخیر کمتر که حاصل آن برقرار ارتباط سریع‌تر و بهتر با دیگر بازیکنان است. فرقی نمی‌کند بحث بازی‌های آنلاین باشد یا وب‌گردی در سطح اینترنت؛ در هر شرایطی پینگ پایین است که مفید واقع می‌شود.

گاهی در بازی‌ها یا نرم‌افزارها به جای پینگ، از واژه تاخیر استفاده می‌شود که تفاوتی ندارد و هر دو در واقع حاوی یک مفهوم هستند. در بازی‌های ویدیویی معمولا شرایط پینگ با رنگ‌های مشخصی معین می‌شود تا بازیکنان با یک نگاه اجمالی اطلاعاتی از شرایط کانکشن‌شان به دست آوردند. به طور معمول رنگ سبز نشان از خوب بودن پینگ می‌دهد، رنگ زرد حد میانه است و رنگ قرمز نشان از نامناسب بود پینگ دارد.

پینگ چیست: نحوه عملکرد پینگ

اگر می‌خواهید بدانید پینگ واقعا چه کاری انجام می‌دهد، باید تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید. در ادامه ما به ساده‌ترین حالت ممکن نحوه عملکرد پینگ را به شما می‌گوییم.

  • کامپیوتر شما سیگنالی را به یک کامپیوتر دیگر با فاصله دور ارسال می‌کند
  • کامپیوتری مقصد سیگنال را دریافت می‌کند و باید به آن پاسخ دهد
  • کامپیوتر مقصد سیگنالی را به کامپیوتر شما پس‌می‌فرستد

این سه مرحله یک پینگ را تشکیل می‌دهند. پینگ میزان زمان رفت و برگشت همین سیگنال (در واقع به آن Packet گفته می‌شود) از کامپیوتر شما به کامپیوتر مقصد را اندازه‌گیری می‌کند.

آیا رسیدن به پینگ صفر امکان‌پذیر است؟

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

همه ما دوست داریم پایین‌ترین میزان پینگ را داشته باشیم تا تجربه بهترین از بازی‌های ویدیویی آنلاین به دست آوریم. ما در پاسخ به سوال «پینگ بالا خوبه یا پایین» گفتیم که هرچه این عدد پایین‌تر باشد، بهتر است. در نتیجه بهترین سناریو برای ما رسیدن به پینگ صفر است. در این حالت کامپیوتر و سرور مقصد به صورت آنی می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. اما آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

متاسفانه با توجه به قوانین فیزیک، انتقال پکت‌ها (Packet) زمان‌بر است. حتی اگر پکت‌ها به طور کامل از طریق کابل‌های فیبر نوری منتقل شوند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که سرعتی بیشتر از سرعت نور را تجربه کنند.

علاوه بر این، روترهایی که به کابل‌ها فیبر نوری متصل هستند نیز در این امر تاثیر گذارند. زیرا آن‌ها پکت‌ها را دریافت کرده و سپس به مقصد بعدی ارسال می‌کنند که این یعنی زمان‌بر بودن این پروسه. از همین رو به این نتیجه می‌رسیم که رسیدن به پینگ صفر امکان‌پذیر نیست.

پینگ چیست: نحوه اندازه گیری پینگ در بازی ها

بسیاری از گیمرها به محض ورود به بازی می‌توانند به طور نسبی پینگ خود را تشخیص دهند. اما اگر بازی این میزان را نمایش نمی‌داد، چطور می‌توان مقدار عددی آن را محاسبه کرد؟ برای این کار ما در ادامه راهکاری را پیش پای‌تان قرار می‌دهیم.

  • برای اندازه گیری پینگ تایم ابتدا باید بازی مورد نظرتان را اجرا کنید. منتظر بمانید تا بازی به طور کامل اجرا شود.
  • سپس وارد Task Manager ویندوزتان شوید. در آن جا وارد سربرگ Performance شوید. (Task Manager را می‌توانید با راست کلیک روی نوار استارت یا زدن دکمه‌های Ctrl + Alt + Delete باز کنید.)
  • پس از ورود به سربرگ گفته شده، گزینه Open Resource Monitor را بزنید. این گزینه در بخش پایینی پنجره باز شده قابل مشاهده است.
  • در صفحه باز شده وارد سربرگ Network شوید. به بخش TCP Connections توجه کنید.
  • در این لیست و در ستون Image باید به دنبال نام بازی باز شده بگردید. در ستون Remote Address مقابل آن، می‌توانید آدرس IP سرور بازی را پیدا کنید. عدد نوشته شده در این قسمت را در جایی یادداشت کنید.

تا این جا شما آدرس IP سرور بازی را به دست آورده‌اید. حال باید به سراغ اندازه گیری پینگ بروید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید.

  • ابتدا Run را در ویندوزتان باز کنید. برای این کار می‌توانید کلیدهای Windows + R را فشار دهید یا وارد منوی استارت شده و در آن جا کلمه Run را تایپ کرده و سپس وارد آن شوید.
  • برای گرفتن پینگ، می‌توانید واژه Ping را نوشته و در مقابل آن آدرس IP مورد نظر را وارد کنید. (مثلا ping 8.8.8.8 -t)
  • پس از وارد کردن آدرس IP مربوط به بازی، کلید Enter را بزنید
  • در ادامه پنجره‌ای مشکی‌رنگ برای‌تان به نمایش درمی‌آید. در این صفحه به دنبال عبارتی نظیر time = 95ms بگردید. در واقع عددی که پیش از ms نوشته می‌شود، پینگ شما را نشان می‌دهد.

نکته: ممکن است پروتکل مربوط به پینگ سرور بازی مسدود شده باشد؛ در این شرایط شما با پیغام Request Timed Out مواجه می‌شوید و نمی‌توانید پینگ تایم را ببینید.

روش های کاهش پینگ در بازی های آنلاین

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

اگر دوست دارید با کم کردن تاخیر، میزان پینگ تایم را کاهش دهید، ادامه این مقاله مخصوص شما است. کاهش پینگ از جمله مواردی است که هر گیمری دستیابی به آن را دوست دارد. زیرا هر چه پینگ کمتر باشد، لگ نیز کمتر خواهد بود و دستورات به سرعت در بازی اعمال می‌شوند.

قبل از هر چیز باید بگوییم که پینگ شما در درجه اول به سرعت اینترنت و فاصله‌تان از سرور و دیگر کاربران بستگی دارد. اما با این حال راهکارهایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید پینگ را کاهش دهید. تغییر DNS یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با اتکا به آن پینگ‌تان را کمتر کنید. اما اگر می‌خواهید راه‌های دیگری برای این هدف یاد بگیرید و دائم سوال‌تان این است که «چطور پینگمونو کاهش بدیم»، ادامه مطلب را از دست ندهید.

به روتر نزدیک‌تر شوید

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

اگر از اینترنت وای فای استفاده می‌کنید، فاصله بین پلتفرم بازی‌تان با روتر را کاهش دهید. زیرا هر چه فاصله آن‌ها کمتر باشد، اتصال اینترنت شما قوی‌تر خواهد بود و سرعت‌تان افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه با این کار می‌توانید پینگ‌تان را کاهش دهید. البته این روش به طور کلی مشکل بالا بودن پینگ را حل نمی‌کند، اما می‌تواند یک راهکار مفید برای بهتر کردن شرایط باشد. وجود دیوار، راه‌پله یا هر مانع فیزیکی دیگر بین روتر و دستگاه بازی می‌تواند موجب ایجاد اشکال در سیگنال‌های بی‌سیم شود. در نتیجه ارتباط وای فای را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روش های کاهش پینگ: سایت‌ها و برنامه‌های باز شده در پس‌زمینه را ببندید

باز بودن برنامه‌هایی که پهنای باند سنگینی را به خود اختصاص می‌دهند نظیر نتفلیکس، یوتیوب، سرویس‌های تورنت در پس‌زمینه و حتی در حالت اجرا بودن دیگر بازی‌های ویدیویی می‌تواند تاثیر زیادی روی پینگ شما داشته باشند. تاثیر منفی باز بودن برنامه‌ها و سایت‌های مختلف در پس‌زمینه صرفا به بحث تجربه افت عملکرد در بازی‌های ویدیویی آنلاین محدود نمی‌شود، بلکه روی دیگر فعالیت‌های شما نیز موثر خواهد بود. اگر در حال دانلود فایلی هستید، آن را متوقف کنید تا سرعت اینترنت‌تان افزایش پیدا کند. قابل ذکر است که باز بودن برنامه‌هایی که نیازی به اتصال اینترنت ندارند و از نت استفاده نمی‌کنند در پینگ تایم موثر نیست. اما باز بودن آن‌ها می‌تواند عملکرد کلی بازی را تحت تاثیر قرار دهد.

بهتر است دستگاه‌هایی کمتری به وای فای متصل باشند

مورد بعدی از روش های کاهش پینگ کاهش دستگاه‌های متصل به وای فای است. دستگاه‌های مختلفی می‌توانند به روترها متصل شده و از اینترنت استفاده کنند. هر یک از این دستگاه‌ها از سرعت را به خود اختصاص می‌دهند و از همین رو موجب افزایش پینگ می‌شوند. اگر در خانه‌ای زندگی کنید که چند نفر دیگر نیز ساکن آن باشند، این امر اجتناب ناپذیر است. در چنین شرایطی بهتر است از اتصال کابلی اینترنت استفاده کنید. زیرا در این حالت دیگر هیچ دستگاهی نمی‌تواند از اینترنت شما استفاده کند. بهتر است در حین تجربه بازی‌های آنلاین، وای فای گوشی و لپ تاپ خود را خاموش کنید تا به صورت خودکار شروع به دانلود برنامه‌ای نکنند.

روش های کاهش پینگ: از سرورهای محلی استفاده کنید

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

بازی کردن روی سروری که در داخل کشور قرار دارد، به شکل قابل توجهی پینگ را کاهش خواهد داد. حتی بازی کردن روی سرورهای واقع در کشورهای مجاور، نسبت به دیگر کشورها برای تجربه بازی‌های آنلاین بهتر خواهد بود. شاید برای این اتصال با بازی در این حالت مجبور باشید زمان بیشتری را منتظر بمانید، اما با توجه به بالا بودن چشم‌گیر بازده بازی، این صبر ارزش‌اش را دارد. بسیاری از بازی‌ها به شما اجازه می‌‌دهند سرورهای بازی را بر اساس موقعیت مکانی و کشورها مرتب‌سازی کنید. در نتیجه می‌توانید نزدیک‌ترین سرور به خودتان را بیابید. علاوه بر این، اکثر بازی‌ها پینگ شما را به شکل چند میله در کنار سرور مورد نظر نشان می‌دهند. در نتیجه می‌توانید در نظر بگیرید که با چه شرایطی در بازی مواجه خواهید شد.

از کابل برای اتصال اینترنت استفاده کنید

تغییر نحوه اتصال به اینترنت می‌تواند راه حل بسیار خوبی برای کاهش دادن پینگ باشد. به یاد داشته باشید که همیشه اتصال کابلی، سرعت اینترنت بهتری را در قیاس با وای فای به شما ارائه خواهد داد. با این حال اگر با این روش پینگ‌تان تغییری نکرد، احتمالا روتر یا ISP دلیل اصلی مشکل هستند.

روش های کاهش پینگ: راه‌اندازی مجدد روتر و مودم

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

اگر تجهیزات شبکه‌تان به طور مداوم در حال کار کردن باشند، ممکن است عملکردشان دچار مشکل شده باشد. کابر برق را از روتر و مودم جدا کنید. سپس 30 ثانیه یا بیشتر صبر کنید. پس از این بازه زمانی می‌توانید آن‌ها مجددا به برق وصل کنید. در این حالت اتصال شبکه مجددا برقرار می‌شود و احتمالا پینگ کاهش پیدا می‌کند. اتصال مجدد شبکه ممکن است کمی زمان‌بر باشد، پس صبور باشید. این مورد نیز یکی دیگر از روش های کاهش پینگ است.

با ارائه دهنده سرویس اینترنت‌تان تماس بگیرید

پیش از دست زدن به هر عملی نظیر تغییر روتر، به ارائه دهنده سرویس اینترنت‌تان زنگ بزنید و مشکل تاخیر و بالا بودن پینگ را با آن‌ها در میان بگذارید. آن‌ها ممکن است راهکاری را ارائه دهند که مشکل‌تان به سرعت حل شود و از هزینه‌های اضافی جلوگیری به عمل آید. از آن جایی که تماس گرفتن با شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت هزینه کمتری نسبت به تعویض روتر روی دست‌تان می‌گذارد، می‌توان گفت این راه را باید در اولویت قرار دهید، چون کاملا منتطقی‌تر به نظر می‌رسد.

روش های کاهش پینگ: روترتان را تعویض کنید

پینگ چیست؟ | چطور پینگ را کاهش دهیم؟

اگر چند سالی از زمان تهیه روتر یا مودم‌تان می‌گذرد، تعویض آن می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی کیفیت اینترنت‌تان بگذارد. با عوض کردن آن‌ها احتمالا سرعت‌تان افزایش پیدا می‌کند و کمتر با قطعی اینترنت مواجه خواهید شد. به طور کلی با تهیه روتر جدید احتمالا پینگ‌تان کاهش پیدا خواهد کرد. پیش از خرید روتر جدید حتما تحقیق کنید تا انتخابی معقول داشته باشید. اگر به بازی‌های ویدیویی آنلاین علاقه زیادی دارید، شاید بهتر باشد کمی بیشتر هزینه کنید و روتر مخصوص گیمینگ بخرید؛ مخصوصا اگر در خانه‌ای با تعداد افراد زیاد زندگی می‌کنید.

سرویس اینترنت‌تان را تغییر دهید

اگر تمامی راهکارهای بالا را به کار بردید، اما هیچ تغییری را در پینگ‌تان ندیدید، بهتر است به تغییر سرویس اینترنت فکر کنید. ابتدا در سایت شرکت ارائه دهنده سرویس‌تان به جستجو بپردازید تا بسته‌هایی با سرعت بالاتر را پیدا کنید. با این حال اگر از بالاترین سرعت نیز استفاده می‌کنید و شرایط چنین است، باید به سراغ یک شرکت ارائه دهنده سرویس دیگر بروید. این راه آخرین مورد از روش های کاهش پینگ است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این بود هرآنچه باید درباره پینگ می‌دانستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. شما چه راهکارهایی را برای کاهش پینگ مد نظر دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.