بازی FIFA 22 حدود یک ماه دیگر منتشر می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی ویژگی‌های جدید بخش پرو کلاپ فیفا 22 بپردازیم.

بازی‌های مجموعه FIFA در سال‌های اخیر تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند. برای مثال اضافه شدن حالت‌های مختلف برای بازی کردن، تنوع گیم‌پلی این بازی‌ها را افزایش داده است. یکی از حالت‌های جذابی که اکنون در بازی‌های فیفا شاهد هستیم، پرو کلاب یا پرو کلابز (Pro Clubs) نام دارد. در این بخش که به‌صورت آنلاین قابل انجام است، بازیکن‌ها می‌توانند فقط هدایت یک بازیکن از 11 نفر را بر عهده بگیرند و با دوستان و هم‌تیمی‌های خود، یک تیم کامل را شکل دهند. در این تیم، هر گیمر فقط هدایت یک بازیکن را بر عهده خواهد داشت. ما در این مقاله قصد داریم به اطلاعات جدید از بخش پرو کلاب بازی FIFA 22 بپردازیم و ویژگی‌های جدید و جذاب آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر می‌خواهید با پرو کلاب فیفا 22 به‌طور کامل آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

طبق چیزی که کمپانی الکترونیک آرتز اعلام کرده، هدف اصلی سازندگان FIFA 22 این بوده که در بخش Pro Clubs، امکان متصل شدن و بازی کردن دوستان با یکدیگر را آسان‌تر کنند. همچنین قابلیت‌های دیگری به این بخش اضافه شده‌اند که همگی در جهت بهتر شدن آن است.

معرفی پرو کلاب فیفا 22

راحت‌تر با دوستان خود بازی کنید

یکی از مشکلاتی که بازیکن‌ها در بخش پرو کلاب داشتند، این بود که وقتی عضو یک کلاب خاص می‌شدند، نمی‌توانستند با سایر دوستان خود که خارج از آن کلاب بودند بازی کنند. برای این کار باید حتما از کلاب مربوطه خارج می‌شدند که این کار خودش تبعاتی به همراه داشت. اما حالا یکی از بهترین تغییرات که در بخش پرو کلاب فیفا 22 به‌وجود آمده، امکان بازی کردن با سایر بازیکن‌هایی است که عضو کلاب شما نیستند.

با ویژگی جدیدی که Drop-In نام دارد، می‌توانید با حداکثر 4 نفر از دوستان یا هم‌تیمی‌های خود، وارد یک مسابقه شوید. فایده این کار چیست؟ شما می‌توانید از این طریق، امتیاز تجربه یا همان XP بازیکن خودتان را افزایش دهید، اما این مسابقات هیچ تاثیری روی کلاب شما و امتیازات آن ندارند. همچنین می‌توانید با دوستان خود که عضو کلاب‌های دیگر هستند نیز به بازی بپردازید و در این شرایط هم لازم نیست که از کلاب خودتان خارج شوید.

نکته مهمی که در حالت Drop-In وجود دارد، مربوط به انتخاب پُست بازیکن‌ها می‌شود. در این حالت، قبل از آنکه به جستجو برای یک مسابقه جدید بپردازید، باید استایل بازی (Play Style) بازیکن خودتان را مشخص کنید. برای مثال اگر بازیکن شما یک مهاجم باشد، می‌توانید استایل بازی ST را انتخاب کنید. حالا وقتی وارد تیم می‌شوید، یک مهاجم خواهید بود، اما با توجه به سایر هم‌تیمی‌ها، ممکن است در پست‌های LW و RW یا ST قرار بگیرید. این ویژگی دو مزیت عمده دارد؛ اول اینکه باعث می‌شود در پست تخصصی خودتان بازی کنید و دوم اینکه اگر در یک پست، دو بازیکن مشابه وجود داشته باشند، با یک جابه‌جایی کوچک هر دوی آنها می‌تواند بازی کنند و لازم نیست یکی از بازی بیرون بماند.

شما می‌‌توانید در قسمت لابی، گزینه Fill Teammates را انتخاب کنید که در این صورت بازیکن‌های دیگر نیز وارد لابی می‌شوند و می‌توانید هم‌تیمی‌های جدید پیدا کرده و با آنها بازی کنید. در ضمن در حالت Drop-In امکان پوشیدن لباس‌های اختصاصی وجود دارد و حتی می‌توانید تم استادیوم را به‌کلی تغییر دهید که در ادامه بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم.

ارتقای بازیکن‌ها در پرو کلاب فیفا 22

در پرو کلاب فیفا 22 شما با انجام بازی‌های مختلف، امتیاز تجربه یا XP کسب می‌کنید که از این امتیازات می‌توانید برای ارتقای بازیکن خودتان بهره ببرید. فرقی ندارد که در کدام لیگ یا جام بازی می‌کنید؛ حتی در حالت Drop-In و مسابقات دوستانه هم XP به شما تعلق می‌گیرد. تنها در بخش تمرینی بازی است که امتیاز تجربه داده نمی‌شود. در نهایت این XPها خرج می‌شوند تا سطح یا لول بازیکن شما ارتقا پیدا کند. بیشترین لولی هم که بازیکن می‌تواند داشته باشد 25 است.

گرفتن XP به نحوه بازی کردن شما بستگی دارد. انجام کارهای مختلف می‌تواند باعث شود که XP بیشتری بگیرید. پاس‌های صحیح، تکل‌ها، دفع توپ‌ها و … باعث بالا رفتن امتیاز شما می‌شوند. حتی امتیاز نهایی که بازیکن‌ شما در پایان بازی می‌گیرد هم روی XP کسب شده تاثیرگذار است. در انتهای هر مسابقه، یک سری اطلاعات نمایش داده می‌شوند که از طریق آنها می‌توانید مقدار XP به دست آمده در آن مسابقه را مشاهده کنید و همچنین ببینید که به‌خاطر انجام چه کارهایی این XP را دریافت کرده‌اید.

علاوه بر اطلاعات مربوط به نحوه کسب XP، در پایان بازی یک صفحه اختصاصی برای عملکرد بازیکن نیز نمایش داده می‌شود که حاوی اطلاعات زیادی است. در این صفحه می‌توانید هیت مپ بازیکن را مشاهده کنید؛ یعنی ببنید که بیشتر در کدام نقاط زمین حضور داشته است. همچنین آمارهای دیگری مانند میزان تصاحب توپ، شوت، پاس و … به‌طور دقیق نمایش داده می‌شوند. سایر بازیکن‌ها هم می‌توانند از همین آمارها استفاده کنند تا تیم شما را آنالیز کرده و استراتژی بهتری برای مقابله با شما داشته باشند.

ویژگی دیگری که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت، اسکیل پوینت (Skill Points) است. همان‌طور که گفتیم، شما با جمع‌آوری XPها ارتقای سطح پیدا می‌کنید. با هر بار ارتقای سطح، اسکیل پوینت دریافت خواهید کرد که با استفاده از آن می‌تواند استایل بازی بازیکن خود را شکل دهید. برای این کار بخشی به نام درخت مهارت‌ها وجود دارد که در آن می‌توانید اسکیل پوینت‌های خود کسب شده را خرج کنید و مهارت‌های مختلف را برای بازیکن خودتان آزاد نمایید. این مهارت‌ها هم در بخش‌های مختلفی مانند فیزیکی، دریبل زدن، شوت، پاس، سرعت، دفاع و دروازه‌بانی دسته‌بندی شده‌اند. البته در بازی FIFA 22 برای شخصی‌سازی و افزایش مهارت‌های بازیکن خود، به جز اسکیل پوینت، می‌توانید از پرک‌ها و همین‌طور آرکه‌تایپ‌ها هم استفاده کنید که در ادامه درباره آنها توضیح خواهیم داد.

معرفی پرو کلاب fifa22

اضافه شدن پرک‌ها (Perks)

پرک‌ها یکی از بخش‌های جدیدی هستند که در پرو کلاب فیفا 22 وجود دارند. پرک‌ها در واقع قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که هر بازیکن می‌تواند داشته باشد. شما با پیشرفت در بازی می‌توانید پرک‌های مختلف را جمع‌آوری کنید که هر کدام از آنها یک قابلیت ویژه به بازیکن شما می‌دهند. در واقع هر بار که ارتقای سطح پیدا می‌کنید، یک پرک جدید به شما تعلق می‌گیرد. آما آیا می‌توانیم از این پرک‌ها به‌طور نامحدود استفاده کنیم؟ خیر؛ در ابتدای بازی فقط یک ظرفیت برای استفاده از پرک‌ها دارید و می‌توانید هر پرکی که می‌خواهید را در آنجا قرار دهید تا به توانایی‌های بازیکن شما اضافه شود. هر زمانی هم که بخواهید می‌توانید پرک قبلی را بردارید و یک پرک دیگر را به جای آن قرار دهید. وقتی به لول 9 برسید، ظرفیت پرک‌های شما اضافه می‌شود و می‌توانید هم‌زمان از دو پرک استفاده کنید. در لول 19 هم این ظرفیت به 3 تا افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه وقتی به بالاترین لول برسید، صاحب 26 پرک مختلف هستید که هر بار می‌توانید سه تا از آنها را مورد استفاده قرار دهید.

همان‌طور که گفتیم، پرک‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و هر کدام، یک توانایی خاص را به بازیکن اضافه می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان پرک‌ها را به چهار دسته حمله‌ای، دفاعی، خلق موقعیت و دروازه‌بانی تقسیم کرد. ما در ادامه به معرفی این پرک‌ها می‌پردازیم تا با ویژگی‌های آنها بیشتر آشنا شوید:

پرک‌های حمله‌ای

  • شوت از راه دور (Distance Shooter): قدرت و دقت شوت‌ها از راه دور بازیکن شما را افزایش می‌دهد.
  • شوت سرضرب (One Time Shot): ویژگی تمام‌کنندگی بازیکن در هنگام زدن شوت‌های سرضرب و همچنین ضربات سر را افزایش می‌دهد.
  • ضربه سر در شروع مجددها (Set Piece Beacon): این پرک باعث می‌شود که در شروع مجددها (ضربات ایستگاهی، کرنر و پرتاب اوت) به مدت 5 ثانیه پس از زدن ضربه، قدرت و مهارت سرزنی بازیکن شما بیشتر شود.
  • تمام کننده دقیقه نودی (Clutch Finisher): باعث می‌شود که در 15 دقیقه آخر بازی و همین‌طور در وقت‌های اضافه، مهارت‌های شوت‌زنی و تمام‌کنندگی بازیکن بهتر شوند.
  • انگیزه بعد از گل (Hot Streak): بعد از اینکه تیم شما به گل رسید، مهارت‌های شوت‌زنی بازیکن به مدت 15 دقیقه افزایش پیدا می‌کنند.
  • انگیزه جبران گل خورده (Quick Reply): این پرک باعث می‌شود که به مدت 15 دقیقه بعد از دریافت یک گل، مهارت‌های شوت‌زنی بازیکن شما بیشتر شوند.

پرک‌های خلق موقعیت

  • انگیزه بعد از پاس گل (Assist Streak): به مدت 15 دقیقه پس از دادن یک پاس گل، مهارت‌های پاس دادن بازیکن افزایش پیدا می‌کنند.
  • دریبل‌زن ماهر (Skilled Dribbler): این پرک باعث می‌شود که توانایی دریبل زدن بازیکن و انجام حرکات نمایشی بیشتر شود.
  • متخصص ضربات شروع مجدد (Set Piece Specialist): باعث می‌شود توانایی بازیکن در زدن ضربات ایستگاهی و همچنین پرتاب‌ اوت افزایش یابد.
  • کنترل توپ (Active First Touch): این پرک قابلیت کنترل توپ، شتاب و سرعت بازیکن پس از اولین تماس با توپ را ارتقا می‌دهد.
  • پاس در عمق (Threaded Pass): بازیکنی که دارای این پرک باشد، می‌تواند پاس فرار یا پاس در عمق‌ بهتری ارسال کند.
  • پاس دقیق (Precision Pass): این پرک باعث می‌شود که دقت و همین‌طور سرعت پاس‌های عادی بازیکن بهتر شود.
  • دونده خستگی نا‌پذیر (Tireless Runner): این پرک دوندگی بازیکن شما را ارتقا می‌دهد.
  • سانتر دقیق (Pinpoint Cross): با استفاده از این پرک، دقت سانترها و ارسال‌های بلند بازیکن افزایش میابد.

پرک‌های دفاعی

  • حساسیت دفاعی (Defensive Closer): در 15 دقیقه پایانی بازی و همین‌طور در وقت‌های اضافی، قابلیت‌های دفاعی بازیکن بیشتر می‌شود.
  • آخرین مدافع (Last Defender): وقتی بازیکن شما آخرین مدافع تیم باشد، قابلیت‌های دفاعی‌اش بیشتر می‌شوند.
  • دفاع فشرده (Lock Down): به مدت 15 دقیقه پس از زدن گل، بازیکن شما قدرت‌های دفاعی بیشتری پیدا می‌کند.
  • دفاع محتاطانه (Cool Head): به مدت 15 دقیقه پس از دریافت یک گل، قدرت‌های دفاعی بازیکن ارتقا پیدا می‌کنند.
  • توپ‌گیری (Ball Winner): با این پرک، بازیکن شما در نبردهای سرعتی و همچنین در تکل زدن بهتر عمل می‌‌کند.
  • مقاومت فیزیکی (Physical Strength): این پرک باعث می‌شود که توانایی‌هایی مثل کنترل توپ، پریدن و سر زدن در بازیکن تقویت شوند. قدرت بدنی بازیکن نیز بهبود پیدا می‌کند.

پرک‌های دروازه‌بانی

  • سیو‌های دقیقه نودی (GK Clutch Save): در 15 دقیقه پایانی بازی و در وقت‌های اضافی، مهارت‌های دروازه‌بان افزایش میابند.
  • سرعت دروازه‌بان (GK Fast Rush): این پرک باعث می‌شود که سرعت دروازه‌بان در هنگام خروج از دروازه بیشتر شود.
  • واکنش سریع (GK Quick Reflex): با استفاده از این پرک، واکنش‌های دروازه‌بان موقع گرفتن یا دفع توپ سریع‌تر خواهند بود.
  • تک به تک (GK One on One): اگر این پرک را برای دروازه‌بان فعال کنید، در موقعیت‌های تک به تک، به مدت 5 ثانیه مهارت‌هایش ارتقا پیدا می‌کنند.
  • شوت‌گیری (GK Far Reach): دروازه‌بان شما در مهار شوت‌های از راه دور عملکرد بهتری خواهد داشت.
  • متخصص گرفتن ضربه آزاد (GK Set Piece Expert): با این پرک، دروازه‌بان در هنگام ضربات شروع مجدد مانند ضربه ایستگاهی، کرنر یا پرتاب اوت، به مدت 5 ثانیه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

ویژگی پرو کلاب فیفا 22

آرکه‌تایپ‌ها یا الگوهای بازیکنان

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید در بخش پرو کلاب فیفا 22 آرکه‌تایپ یا Archetype نام دارد. این ویژگی باعث می‌شود که هر بازیکن، خصوصیات کاملا متفاوتی از دیگر بازیکن‌ها داشته باشد. در واقع درست مانند دنیای واقعی که بازیکن‌ها در جزیی‌ترین ویژگی‌ها با هم فرق دارند، آرکه‌تایپ باعث می‌شود که بازیکن شما در پرو کلاب FIFA 22 هم یک بازیکن منحصربه‌فرد باشد.

برای استفاده از آرکه‌تایپ‌ها باید اسکیل پوینت بگیرید که قبلا در مورد آن توضیح دادیم. در انتهای هر یک از درخت مهارت‌های بازیکن، یک آرکه‌تایپ وجود دارد که می‌توانید آن را آزاد کنید. این آرکه‌تایپ‌ها به بازیکن شما هویت اختصاصی می‌بخشند و مثلا او را به یک بازیکن سرعتی یا قدرتی تبدیل می‌کنند. برای هر بازیکن، حداکثر می‌توان سه آرکه‌تایپ را آزاد کرد.

شخصی‌سازی تیم

یکی از بخش‌هایی که طرفداران فیفا همیشه نسبت به سطحی بودن آن اعتراض داشتند، بخش شخصی‌سازی تیم (Team Customization) بود. سازندگان بازی FIFA 22 در این قسمت امکانات زیادی را برای شخصی‌سازی در اختیار بازیکن گذاشته‌اند. برای مثال شما می‌توانید پیراهن و لوگوی باشگاه را تغییر دهید و حتی نام اختصاری تیم‌تان را مشخص کنید. اما مهمترین و جذاب‌ترین بخش ماجرا مربوط به استادیوم‌ می‌شود. امکان انتخاب تم رنگی اصلی برای استادیوم وجود دارد و می‌توانید رنگ صندلی‌ها را نیز مشخص کنید. حتی بنرهای تبلیغاتی که دور تا دور زمین وجود دارند، به انتخاب شما خواهند بود. طرح و رنگ چمن بازی هم از دیگر موارد قابل شخصی‌سازی است. اگر این موارد به نظرتان کافی نیستند، بد نیست بدانید که حتی می‌توانید شعار تماشاگران و آهنگی که پس از زدن گل در ورزشگاه پخش می‌شود را هم خودتان اتخاب کنید.

به‌طور کلی معلوم است که سازندگان بازی FIFA 22 تمرکز ویژه‌ای روی بخش شخصی‌سازی تیم‌ها داشته‌اند. این ویژگی باعث می‌شود که بازیکن‌ها احساس بهتری از مدیریت یک باشگاه داشته باشند.

پروکلاب فیفا 22

امکان ساخت بازیکن زن

یکی از قابلیت‌های جالبی که به پرو کلاب فیفا 22 اضافه شده، امکان انتخاب بازیکن مونث است. جالب‌تر اینکه هیچ محدودیتی برای استفاده از بازیکن‌های زن وجود ندارد و می‌توانید با آنها عضو هر تیمی شوید. حتی قابلیت‌ها و قدرت‌های بازیکنان نیز ربطی به زن یا مرد بودن آنها ندارد و ویژگی‌های ظاهری بازیکنان، هیچ تاثیری روی عملکرد فنی و تکنیکی‌شان نخواهد داشت. مطمئنا اضافه شدن این ویژگی می‌تواند مورد استقبال گیمرها (مخصوصا بانوان) قبار بگیرد و میزان رضایت از پرو کلاب فیفا 22 را افزایش دهد.

چطور می‌توانم در حالت پرو کلاب FIFA 22 بازی کنم؟

این مقاله بر اساس آخرین اطلاعاتی که کمپانی الکترونیک آرتز از بخش پروکلاب بازی فیفا 22 ارائه کرده است، تهیه شد. برای اینکه شما هم بتوانید از این حالت جذاب لذت ببرید، می‌توانید اکانت قانونی FIFA 22 Standard Edition را خریداری نمایید. این اکانت هم‌اکنون در سایت «گامالوپ» با قیمتی استثنایی پیش‌فروش شده است که پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر نسبت به خرید آن اقدام کنید تا در روز عرضه رسمی بازی FIFA 22 بتوانید این عنوان جذاب را تجربه نمایید. لطفا نظرات خودتان را هم درباره پرو کلاب فیفا 22 با ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.