سال قبل سونی (Sony) کنسول نسل نهمی خود را راهی بازار کرد. اما در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد این کنسول، کنترلر آن نیز دست‌خوش تغییرات زیادی شده بود. این کنترلر که با نام دوال سنس (DualSense) شناخته می‌شود، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را از بازی‌های ویدیویی برای شما به ارمغان آورد. در ادامه ما به بررسی و معرفی ویژگی‌های مختلف کنترلر پلی استیشن 5 خواهیم پرداخت. پس در ادامه با گامالوپ همراه باشید.

به جرات می‌توان گفت که دوال سنس نه تنها بهترین کنترلر ساخته شده توسط شرکت سونی است، بلکه یکی از بهترین دسته‌های تاریخ کنسول‌های گیمی به حساب می‌آید. این کنترلر به خوبی می‌تواند تجربه متفاوتی از بازی‌های ویدیویی ارائه دهد و در ساخت آن خلاقیت زیادی به کار رفته است. این دسته نسبت به کنترلر نسل قبلی یعنی دوال شاک 4 (DualShock) که به پلی استیشن 4 مربوط می‌شد، از هر نظر برتری دارد. دوال سنس رقیب خوبی در برابر کنترلر ایکس باکس (Xbox) محسوب می‌شود و در برخی بخش‌ها نیز کاملا برتری خود را ثابت می‌کند.

واقعا درست نیست که حرف از کنترلر پلی استیشن 5 به میان بیاید، اما اشاره‌ای به ویژگی بازخورد هپتیک (Haptic Feedback) نشود. بد نیست اشاره کنیم که خالق این قابلیت کسی نیست جز شرکتی که قابلیت HD Rumble را در جوی کان‌های (Joy-Con) نینتندو سوییچ به وجود آورد. قابلیت بازخورد هپتیک در دوال سنس با تولید لرزش‌های دقیق می‌تواند اتقاقاتی که در نمایشگر رخ می‌دهد را به شبیه‌سازی کرده و به دست شما منتقل کند. به عبارت دیگر این کنترلر کاری می‌کند که شما شرایط بازی را بهتر درک کنید و تجربه‌ای عمیق‌تر از بازی‌ها داشته باشید. علاوه بر این، تریگرهای تطبیق‌پذیر (Adaptive Triggers) نیز به کنترلر PS5 اضافه شده‌اند تا تجربه‌ای به یاد ماندنی و تکرار نشدنی را برای‌تان به ارمغان آورند. پس اگر می‌خواهید کاملا در جهان بازی‌های ویدیویی غرق شوید، پیشنهاد می‌کنیم از این کنترلر استفاده کنید.

هرآنچه از تکنولوژی‌های جدید سونی که در این دسته به کار رفته است بگوییم، کم گفته‌ایم. شما با خرید پلی استیشن 5 و تجربه بازی Astro’s Playroom که به صورت رایگان در این کنسول در دسترس قرار دارد، می‌توانید با ویژگی‌های منحصر به فرد دوال سنس آشنا شوید. مطمئن باشید که در آینده نیز بازی‌هایی عرضه خواهند شد که از قابلیت‌هایی نظیر بازخورد هپتیک نهایت استفاده را می‌برند. یکی از این موارد که اخیرا شاهدش بودیم بازی Death Stranding: Director’s Cut بود. این بازی که به تازگی روی PS5 عرضه شده است، از قابلیت‌های ذکر شده‌ی دسته جدید سونی نهایت استفاده را می‌برد. در این سال‌ها که کنترلرها در یک تکرار مطلق گیر کرده‌اند و هیچ خلاقیت و نوآوری در آن‌ها دیده نمی‌شود، وجود محصولی مثل دوال سنس واقعا امیدوار کننده است. این محصولات هستند که به موجب هیجان گیمرها شده و تجربه‌ای مهیج را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورند.

قیمت کنترلر پلی استیشن 5

هرآنچه باید درباره کنترلر پلی استیشن 5 بدانید

قیمت دوال سنس در حال حاضر 69.99 دلار است. در زمانی که این مقاله در حال نوشته شدن است این قیمت در بازار ایران به حدود یک میلیون و 750 هزار تا یک میلیون و 950 هزار تومان می‌رسد و در رنگ‌های مختلف موجود است.

این دسته 69.99 دلاری هنگام خریدن کنسول PS5 در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اما بسیاری از ما دوست داریم بازی‌ها را به صورت کوآپ (Co-op) یا چند نفره تجربه کنیم. در نتیجه بدون تردید به یک دوال سنس اضافی نیاز خواهیم داشت.

طراحی کنترلر پلی استیشن 5

هرآنچه باید درباره کنترلر پلی استیشن 5 بدانید

در نگاه اول به نظر می‌رسد که دوال سنس خیلی به دوال شاک 4 شباهت دارد و فقط یک بازطراحی جزئی و به روزتر روی آن صورت گرفته است. در کنترلر جدید دیگر خبری از طراحی و زیبایی‌شناسی یک رنگ PS4 نیست. در دوال شاک 4 ما با یک کنترلر تمام مشکی روبه‌رو بودیم. در صورتی که دوال سنس بدنه‌ای سفید داشته و آنالوگ‌های آن مشکی‌رنگ است. همین تفاوت نه چندان بزرگ موجب شده که ما با محصولی جدید و به شدت جذاب روبه‌رو شویم. در دسته پلی استیشن 5 دکمه Home دست‌خوش تغییرات ظاهری شده و اضافه شدن میکروفون داخلی به آن نیز از دیگر تغییرات نسبت به نسل قبل است. همچنین یک دکمه Mute نیز در این کنترلر وجود دارد که کاملا کارآمد است. علاوه بر این، دکمه‌ی Share نیز جای خود را به دکمه Create داده است و شاهد تغییراتی نیز در دکمه Start هستیم. شاید فکر کنید که این تغییرات فقط در حد تفاوت اندازه هستند، اما اینگونه نیست. اگر کمی بیشتر به آن‌ها دقت کنیم تفاوت اصلی‌شان را درک خواهیم کرد.

کنترلر PS5 از نظر اندازه نیز تغییراتی را تجربه کرده است. در این محصول محل قرار گیری دست‌ها کمی کشیده‌تر شده‌اند و قطر آن نیز افزایش یافته است. به همین دلیل در دست گرفتن و کار کردن با دوال سنس راحت‌تر از دوال شاک 4 است. حالا که حرف از محل قرار گیری دست‌ها شد، بد نیست اشاره کنیم که این قسمت بافت (Texture) جدیدی را به خود دیده است. در نتیجه لمس آن و نگه داشتن کنترلر در دست کاملا لذت‌بخش بوده و حس خوبی به گیمر القا می‌کند. همچنین این بافت جدید موجب می‌شود که کنترلر محکم‌تر در دست کاربر قرار گیرید و کمتر پیش می‌آید که دوال سنس از دست شما لیز بخورد یا بیفتد. نکته جالب توجه ظاهر این بافت است. سونی برای جلب رضایت و توجه کاربران بافت را از اشکالی مشابه با دکمه‌های روی دسته پی اس 5 ساخته است. کافی است که با دقت و از نزدیک‌تر به دوال سنس نگاه کنید تا متوجه این مورد شوید.

در ادامه بررسی کنترلر پلی استیشن 5 می‌رسیم به بخش دکمه‌ها. دکمه‌های دسته PS4 بسیار مقاوم بودند، اما این دکمه‌ها روی دوال سنس حتی از آن هم بهتر شده‌اند و نسبت به نسل قبل ارتقا پیدا کرده‌اند. دکمه‌ها روی دسته PS5 درخشان‌تر و زیبا‌تر هستند و دکمه‌های پلاستیکی این کنترلر نسبت به دوال شاک 4 مقاوم‌تر به نظر می‌رسند. شاید فکر کنید این ارتقا بسیار جزئی است و اهمیت چندانی ندارد. اما تغییرات دکمه‌ها بسیار مهم بوده‌اند و حالا شما با کنترلری مواجه هستید که تا حد زیادی مطمئن‌تر و بادوام‌تر است.

دکمه PlayStation در دوال سنس عملکردی مشابه با دکمه Home در دسته PS4 دارد. با فشردن این دکمه می‌توانید به بخش Control Centre دسترسی پیدا کنید و همچنین اعلان‌ها را ببینید. اگر می‌خواهید به منوی Home Screen بروید و سایر بازی‌ها را انتخاب کنید یا وارد بخش تنظیمات شوید، می‌توانید این دکمه را نگه دارید.

دکمه Create هم که با علامت سه خط در سمت چپ کنترلر پلی استیشن 5 قابل مشاهده است، برای ثبت اسکرین‌شات (Screenshot) کاربرد دارد. در واقع این دکمه همان کارهای دکمه Share در دوال شاک 4 را انجام می‌دهد. علاوه بر این، برای ضبط ویدیو و دسترسی سریع‌تر به Media Gallery نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

درست در سمت راست دسته PS5، دکمه Options وجود دارد که با سه خط افقی مشخص شده است. این دکمه با نسخه PS4 عملکرد یکسانی دارد. از این دکمه می‌توانید برای Pause کردن و برگشتن به بازی استفاده کنید. وقتی روی گزینه خاصی در منوهای کنسول قرار بگیرید، با فشردن این دکمه می‌توانید منوی آبشاری را باز کرده تا به گزینه‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید.

اگر یادتان باشد بیشتر کاربران پلی استیشن 4 از شل بودن و ضعیف بودن آنالوگ‌ها دوال شاک 4 شکایت زیادی می‌کردند. حالا شاید در استفاده‌های نخست کاربران تصور کنند که همان موضوع روی دسته پی اس 5 نیز صدق می‌کند و قرار است همان مشکلات نسل قبل وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد که سونی در این دسته نیز طراحی مشابه کنترلر PS4 Pro را پیاده‌سازی کرده است. اما در کل به نظر می‌رسد که آنالوگ‌های دوال سنس مطمئن‌تر و باکیفیت‌تر از آنالوگ‌های دسته PS4 هستند.

دوال شاک 4 در زمان عرضه در رنگ‌های مشکی، ماگمایی و آبی در دسترس قرار داشت، در حالی که دوال سنس فقط با رنگ سفید در هنگام انتشار موجود بود. البته نمی‌توان از زیبایی ظاهری این دسته دو رنگ گذشت و گله و شکایت زیادی مبنی بر نبود رنگ‌ها دیگر خیلی به چشم نمی‌خورد. بافت به کار رفته و خوش دست بودن آن موجب شد که رضایت کاربران جلب شود. در نتیجه گیمرها می‌توانند این کنترلر را مدت‌ها بدون دردسر به کار ببرند. مطمئن باشید که به این زودی‌ها دسته پلی استیشن 5 برای‌تان خسته‌کننده نخواهد شد. البته قابل ذکر است که دوال سنس در حال حاضر در رنگ‌های متنوع در دسترس قرار دارد.

عملکرد

هرآنچه باید درباره کنترلر پلی استیشن 5 بدانید

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم قابلیت بازخورد هپتیک مهم‌ترین ویژگی این دسته به حساب می‌آید. این تکنولوژی جدید به کار رفته در دوال سنس اثرش را روی عملکرد کلی کنترلر می‌گذارد و به خوبی می‌تواند پاسخ انتظارات کاربران را بدهد. علاوه بر این، تریگرهای تطبیق‌پذیر نیز به خوبی توانسته‌اند در این مدت قابلیت‌ها خود را به گیمرها نشان دهند و در جنبه‌های مختلف گیم‌پلی بازی‌ها کاربرد داشته‌اند. اگر می‌خواهید روی یک اثر ساده قابلیت‌های تریگرهای تطبیق‌پذیر را بررسی کنید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه بازی Bugsnax را در اولیت قرار دهید. این بازی یک اثر ماجراجویی و رنگارنگ است که حسابی برای شروع آشنا شدن با این قابلیت‌ها به شما کمک می‌کند. علاوه بر این، بازی Astro Playroom نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این بازی‌ها به لطف بهره بردن از قابلیت‌های جدید دوال سنس می‌توانند تجربه‌ای هیجان‌انگیز را برای شما به ارمغان آورند.

با توجه به ویژگی‌های جدید این کنترلر، به نظر می‌رسد که دوال سنس ساخته شده تا تجربه بازی‌ها را برای ما بهبود ببخشد. البته قابلیت‌های جدید دسته پلی استیشن 5 محدود به همین موارد نمی‌شوند و ما شاهد بهبودهای بیشتری نسبت به دوال شاک 4 هستیم. از جمله تغییرات مهم دیگر در این محصول می‌توان به اضافه شدن میکروفون داخلی و اضافه شدن  D-Pad باکیفیت‌تر اشاره کرد. حالا دیگر مشکلات سابق را با  D-Pad نخواهید داشت. اما تاچ‌پد و جک هدفون تقریبا بدون تغییر از نسل قبل به این دسته انتقال پیدا کرده‌اند. البته در کنتلر پی اس 5 خبری از Micro USB نیست و این درگاه جای خود را به پورت USB C داده است که این اقدام کاملا قابل پیشبینی بود.

اما می‌رسیم به تنها موردی که کاربران را ناامید کرده است. آن هم چیزی نیست از بازه زمانی محدود استفاده از دوال سنس. شاید نه به شکلی آزار دهنده، اما به هر حال عمر باتری دسته پلی استیشن 5 واقعا کوتاه است. همین موضوع نارضایتی‌های زیادی را به دنبال داشته است. در واقع دوال سنس به شما اجازه می‌دهد فقط 9 الی 10 ساعت بدون مشکل بازی‌های ویدیویی را تجربه کنید. پس از این بازه زمانی مجبورید دسته خود را شارژ کنید. اگر به میزان شارژدهی کنترلر نینتندو سوییچ دقت کنید، متوجه می‌شوید که چرا این موضوع طرفرداران را ناامید کرده است. کنترلر نینتندو می‌تواند تا 30 ساعت کارایی داشته باشد. در نتیجه کارکرد 10 ساعتی دوال سنس پیشرفت زیادی محسوب نمی‌شود.

این بود هرآنچه باید درباره کنترلر پلی استیشن 5 می‌دانستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره دوال سنس چیست؟ چه انتقادی نسبت به این کنترلر دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TechRadar