خرید وسایل دسته دوم در همه جای جهان به دلیل مقون به صرفه بودن رایج است و در هنگام خرید هر محصول دسته دومی باید به نکات خاصی توجه داشته باشیم. اما خرید کنسول بازی دسته دوم یکی از آن مواردی است که حساسیت نسبتا بیشتری در این زمینه دارد و در صورت عدم پرداختن به آن‌ها ممکن است متحمل ضرر چشم‌گیری شوید. در این مقاله به توضیح این نکات خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

چک کردن جعبه دستگاه

پلی‌استیشن 5

موردی که ممکن است به آن توجه نداشته باشید. تطبیق شماره سریال کنسول و جعبه آن است. بعد از چک کردن آن، از حضور تمامی لوازم جانبی، کابل‌ها و ملزومات دستگاه مطمئن شوید.

ظاهر کنسول بازی، دسته‌ها و لوازم جانبی

اولین موردی که توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند، ظاهر و بدنه دستگاه است.  توجه داشته باشید که بر روی بدنه دستگاه هیچگونه آثار ضربه، خط عمیق یا شکستگی‌ای وجود نداشته باشد. چرا که ممکن است صدمات فیزیکی وارد شده به کنسول بازی منجر به اختلال یا خرابی سخت‌افزار دستگاه شوند. همچنین این مورد برای دسته‌های همراه کنسول و کابل‌ها نیز صدق می‌کند. ظاهر دسته و استیک‌های آن باید در حد معقول باشند و همچنین کابل‌های دستگاه نباید آثار ضربه، پارگی یا له‌شدگی داشته باشند.

بن نبودن کنسول

متاسفانه با ترویج استفاده ازاکانت‌های غیرقانونی یا هکی، آمار کنسول‌هایی که به طور موقت یا دائم بن شده‌اند افزایش داشته است. با بن شدن کنسول امکان استفاده از خدمات آنلاین، آپدیت کردن دستگاه و بازی‌ها، استفاده از اکانت‌ها و… از بین می‌رود و عملاً کنسول بی‌استفاده می‌شود. بنابراین حتما کنسول را به اینترنت وصل کرده و از بابت بن نبودن آن مطمئن شوید. همچنین بعد از خرید دستگاه، از اکانت‌های قانونی بازی و اشتراک‌ها استفاده کنید.

اجرای بازی

اگر کنسولی که قصد خرید آن را دارید از دیسک بازی پشتیبانی می‌کند، حتما از سلامت درایو نوری، مکش دیسک و لنز اطمینان حاصل کنید. برای این کار تنها کافیست که یک دیسک بازی را داخل کنسول بگذارید و تا انتهای نصب و اجرای آن منتظر بمانید. اگر کنسول موردنظر شما تنها دیجیتالی است، حتما یک بازی را برای تست حافظه و خروجی تصویر دستگاه اجرا کنید.

سلامت کنترلرها و سایر لوازم جانبی

کنترلر کنسول بازی

کنترلرها یا همان دسته بازی، بر اثر استفاده دچار فرسودگی بیشتری نسبت به خود کنسول می‌شوند. همین امر باعث می‌شود تا بیشتر خرابی‌ها در خرید کنسول‌های دسته دوم در این زمینه باشد. بعد از اجرای بازی‌ای که در مرحله قبلی به آن اشاره کردیم، حتماً تمامی دکمه‌های دسته را تست کنید و از سلامت استیک‌ها مطمئن شوید. چرا که اکثر کنسول‌های قدیمی دچار مشکل دریفتینگ در قسمت استیک‌ها هستند. به این صورت که برای مثال ممکن است بدون این که دست به کنترلر بزنید، استیک‌ها خود به خود شروع به کار کنند. همچنین دوربین، هدست چت و سایر لوازم جانبی کنسول را حتماً متصل کرده و تمامی ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن‌ها را کنترل کنید.

سلامت فیزیکی کنسول بازی

در آخرین مرحله فراموش نکنید که تمامی کلیدهایی که بر روی خود کنسول قرار دارند را امتحان کنید و از سلامت همه‌ی پورت‌ها و درگاه‌های آن اطمینان حاصل کنید. همچنین صدای فن‌های کنسول و میزان باد آن‌ها را زیرنظر داشته باشید. چرا که اگر مشکلی در سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه وجود داشته باشد، به زودی دچار مشکلات جدی‌ای خواهد شد.

سخن آخر

توجه داشت باشید که تمامی این موارد تنها به عنوان پیش‌گیری‌هایی از مشکلات احتمالی در آینده هستند و خرید هر نوع وسیله الکترونیکی، علی‌الخصوص دسته دوم ریسک دارد. بنابراین نمی‌توان به صورت کامل از بروز تمامی مشکلات جلوگیری کرد. اما با رعایت مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، قطعاً احتمال خرید کنسول بازی معیوب بسیار کم‌تر خواهد بود. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.