راهنمای خرید مانیتور برای گیم و ادیت

تعداد محصول در بازار اغلب باعث سردرگمی می‌شود. در سال‌های اخیر تنوع انواع مانیتورها با کاربری‌های متفاوت بیش از گذشته شده است. به همین دلیل انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع مانتیور سخت، طاقت فرسا و گاهاً گیج کننده است. بر این اساس در این مقاله 11 نکته مهم و ضروری را بررسی می‌کنیم تا راحت‌تر بتوانید بهترین و مناسب‌ترین مانیتور را برای گیم، ادیت، کارهای گرافیکی و غیره انتخاب و خریداری کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1- کاربری مانیتور، اولین قدم راهنمای خرید مانیتور برای کارهای گرافیکی و گیم را جدی بگیرید!

قبل از خرید مانیتور اولین موردی که باید به آن دقت کنید این است که مانیتور را برای چه کاری می‌خواهید. انتظارات، نیازها و موارد ضروری و کاربردی خود را مشخص و لیست کنید. سپس بر اساس آنچه که نوشته‌اید به دنبال مناسب‌ترین مانیتور باشید.

برای کارهای گرافیکی، ادیت تصاویر و فیلم، فتوشاپ و غیره، مانیتور باید دارای دقت رنگ بالا، روشنایی و کنتراست خوب، اندازه و عرض مناسب باشد. همچنین پایه مانیتور باید به گونه‌ای باشد که امکان چیدمان چندتایی و زاویه دید مناسب را به شما بدهد. مانیتورهای گیمینگ باید دارای نرخ نوسازی تصویر بالا و زمان پاسخ‌دهی پایین باشند. قیمت مانیتورهای گیمینگ و ادیت بنا به کیفیت و امکانات فنی متفاوت است.

کارشناسان گامالوپ با ارائه اطلاعات فنی مانیتورهای گیمینگ و ادیت، شما را در انتخاب مانیتور متناسب با نیاز و بودجه‌ای که دارید راهنمایی می‌کنند.

رزولوشن، بهترین راهنمای خرید مانیتور k4 اهمیت بالایی دارد

2- رزولوشن، بهترین راهنمای خرید مانیتور k4 را از متخصصین گامالوپ بخواهید!

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای خرید مانیتور گیمینگ، رزولوشن (Resolution) یا وضوح تصویر است. رزولوشن اصطلاحی است که برای تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه نمایش به صورت یک جفت عدد زوج به کار می‌رود. میزان رزولوشن معیاری برای سنجش کیفیت تصویر است. تعداد پیکسل‌های بالا به معنای این است که جزئیات تصویر بیشتر و بهتر نمایش داده می‌شود.

مانیتورهای مناسب برای گیم و ادیت اغلب با رزولوشن p1080 (Full HD)، p1440 (QHD/2K) و p2160 (UHD/4K) به بازار عرضه می‌شوند. هنگام خرید مانیتور گیمینگ حتما قبل از انتخاب رزولوشن ایده‌آل، قدرت پردازش کارت گرافیک دستگاه خود را در نظر داشته باشید. چرا که ممکن است محدودیت‌های سخت افزاری مانع ارائه وضوح تصویر با کیفیت بالا باشد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید مانیتور با کارشناسان گامالوپ تماس بگیرید و اطلاعات فنی را به صورت کامل به دست آورید. سپس اقدام خرید مانیتور گیمیگ، خرید اکانت قانونی، خرید گیفت کارت، پلی استیشن پلاس و دیگر محصولات گیم کنید.

3- اندازه صفحه نمایش، انتخاب با شما است!

اندازه صفحه نمایش یکی از فاکتورهایی است که بیش از هر چیزی به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد. اندازه‌های مانیتور در بازار به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • مانیتورهای 20 اینچ و کمتر
  • مانیتورهای 21 تا 26 اینچی
  • مانیتورهای 27 اینچی و بزرگتر

مانیتورهای 20 اینچ و کمتر ارزان‌تر است و اغلب برای کارهای اداری استفاده می‌شود. مانیتورهای گیمینگ اغلب بین 21 تا 26 اینچ است. از مانیتورهای 27 اینچ با بالا بیشتر برای کارهای گرافیکی، فتوشاپ، ادیت و غیره استفاده می‌شود. اما در حالت کلی انتخاب اندازه مانیتور مانند انتخاب صندلی گینیمگ بیش از هرچیزی به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

پیشنها می کنیم پس از مطالعه کامل چک لیست کامل راهنمای خرید صندلی گیمینگ و راهنمای خرید مانیتور گیم و ادیت، اقدام به مشاوره های تکمیلی از کارشناسان این زمینه کنید و سپس بر اساس سلیقه خود بهترین و محبوب ترین انتخاب را داشته باشید

راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ و ادیت فیلم

4- انواع پنل‌های نمایشگر، نرخ نوسازی تصویر و زمان پاسخ دهی برای گیم مهم است!

مانیتورها با صفحه نمایش‌های LCD، LED و OLED در بازار موجود است که از نظر نوع پنل انواع مختلفی دارند. در حالت کلی رایج‌ترین پنل‌ها در بازار شامل سه دسته زیر است:

  • پنل مانیتور نوع TN
  • پنل مانیتور نوع VA
  • پنل مانیتور نوع IPS

پنل مانیتور TN از نوع LCD و ارزان‌ترین نوع پنل در بازار است. رزولوشن پنل TN پایین است اما به دلیل نرخ نوسازی بالای تصویر و تأخیر در زمان پاسخ‌دهی یکی از مانیتورهای ایده‌آل برای گیم است. با داشتن اکانت قانونی، خرید گیفت کارت پلی استیشن و مانتیور TN می‌توانید از بازهای جذاب 2022 و 2023 نهایت لذت را ببرید.

پنل مانیتور VA از نوع LED و در رنج قیمت میانه پنل TN و IPS قرار دارد. پنل VA به دلیل زاویه دید و کنتراست بالا یکی از گزینه‌های مناسب برای دیدن فیلم در تاریکی است. اما به دلیل زمان پاسخ‌دهی طولانی برای گیم، ادیت، طراحی و کارهای گرافیکی مناسب نیست. از پنل‌های VA اغلب برای کارهای اداری و خانگی استفاده می‌کنند.

پنل مانیتور IPS از گران‌ترین پنل‌ها است. کیفیت تصویر، دقت رنگ، زاویه دید و کنتراست مناسب باعث شده که یکی از گزینه‌های مناسب برای طراحی، ادیت، تدوین ویدئو، تولید محتوا و غیره باشد. اما به دلیل نرخ نوسازی پایین تصویر و طولانی بودن زمان پاسخ‌دهی، گزینه مناسبی برای گیم نیست. البته کیفیت تمام پنل‌های IPS یکسان نیست. اگر قصد خرید پنل مانیتور IPS را دارید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان گامالوپ مشاوره بگیرید.

5- نرخ تازه‌سازی تصویر، یک فاکتور مهم در راهنمای خرید مانیتور برای ps5 و PS4

نرخ تازه‌سازی تصویر یا رفرش ریت یکی از فاکتورهای مهم برای خرید مانتیورهای گیمینگ است. نرخ Refresh Rate به معنای تعداد دفعات ترسیم تصویر در یک ثانیه است. هر چه تعداد دفعات تازه‌سازی تصویر در ثانیه بیشتر باشد تجربه کاربری لذت بخش‌تری را برای گیمرها خلق می‌کند. البته هنگام خرید مانتیور گیم علاوه بر نرخ تازه‌سازی تصویر باید به توانایی کارت گرافیک خود نیز توجه داشته باشید.

رزولوشن، بهترین راهنمای خرید مانیتور k4 اهمیت بالایی دارد

6- زمان واکنش، پاسخ‌دهی کندتر تجربه خوشایندتری به گیم می‌بخشد!

زمان پاسخ‌دهی یا واکنش یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها برای مانیتورهای گیمینگ است. اگر زمان واکنش تصویر بالا باشد در صحنه‌های سریع بازی، تجربه ناخوشایند تاری تصویر ایجاد می‌شود. زمان پاسخ دهی به دو صورت GTG یا MPRT نشان داده می‌شود. GTG نشان دهنده مدت زمان لازم برای تغییر یک پیکسل از مقدار خاکستری به مقدار خاکستری دیگر است. MPRT مدت زمان باقی ماندن پیکسل در زمان آشکار شدن را نشان می‌دهد.

MPRT برای گیمرها ارزشمندتر است. اگر مقدار MPRT مانیتوری 1 میلی ثانیه باشد به معنای این است که برای گیم بسیار مناسب است. اگر میزان تأخیر در پاسخ‌دهی را با GTG اندازه گیری می‌کنید باید بدانید که برای داشتن یک تجربه دلچسب باید زمان واکنش زیر 4 میلی ثانیه باشد.

7- روشنایی مانیتور، بر حسب محیط خود روشنایی را تنطیم کنید!

روشنایی مانیتور یا Brightness در واقع شدت روشنایی روشن‌ترین رنگ سفیدی است که نمایشگر قادر با نمایش دادن آن است. روشنایی مانیتور با نیت یا شمع بر متر مربع (CD/M2) سنجیده می‌شود. مانتیورهای معمولی که در فضای اتاق استفاده می‌شوند اغلب روشنایی بین 120 تا 150 نیت دارند. مانیتورهای گران قیمت‌تر اغلب روشنایی بین 300 تا 350 نیت دارند.

میزان روشنایی مانیتور اغلب توسط گیمرها و کاربران بر اساس محیطی که در آن قرار دارند تنظیم می‌شود. برای تنظیم میزان روشنایی مانیتور می‌توانید از طریق منوی تنظیمات یا On- Screen Display اقدام کنید. حداکثر میزان روشنایی مانیتورهای گیمینگ روی 250 نیت قرار دارد.

8- ضریب کنتراست، دقت نمایش رنگ در تصاویر بر کیفیت تجربه بازی اثرگذار است!

ضریب کنتراست در واقع نسبت روشنایی درخشان‌ترین رنگ قابل نمایش به تیره‌ترین رنگ قابل نمایش است. هرچه میزان کنتراست بالا باشد عمق درخشان‌ترین رنگ (رنگ سفید) و تیره‌ترین رنگ (رنگ سیاه) بیشتر و کیفیت تصویر بالاتر است.

9- اتصالات مانیتور گیمینگ

از جمله رایج‌ترین اتصالات مانیتورهای گیمینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پورت HDMI 1.4/2.0
  • پورت Display 1.4 (سیگنال‌های صوتی و تصویری را با کیفیت بهتری نمایش می‌دهد)
  • پورت صوتی 5 میلی متر (قابلیت اتصال مستقیم هدفون یا باند به مانیتور)
  • و انواع پورت‌های USB

امروزه پورت‌هایی مانند VGA یا DVI به دلیل عدم کاربرد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

10- تخت یا خمیده بودن مانیتور، گیمرها مانیتور خمیده را بیشتر دوست دارند!

تخت یا خمیده بودن مانیتور یکی دیگر از فاکتورهایی است که بیش از هر چیزی به سلیقه، بودجه و علاقمندی شما وابسته است. هر کدام از مانتیورهای خمیده یا تخت مزایا و معایب خاص خود را دارند. مانیتور خمیده امکان نصب روی دیوار را نداشته و در سایزهای کوچکی مانند 27 اینچ میدان دید کمتری را فراهم می‌کند. اما تجربه لذت بخشی از بازی را به گمیر می‌بخشد.

اگر از مانیتور برای کارهای دیگری مانند ادیت، طراحی، فتوشاپ، تولید محتوا و غیره نیز استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مانیتورهای تخت را انتخاب و خریداری کنید.

11- اهمیت و کاربرد فناورهای Adaptive Sync در مانیتور

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم مانیتورهای گیمینگ، تطبیق نرخ نوسازی تصویر با نرخ فریم دهی با استفاده از فناوری است. تطبیق دو نرخ نوسازی و فریم دهی کارت گرافیک، تجربه بسیار لذت بخش و باکیفیتی را برای گیمرها فراهم می‌کند. دو نمونه رایج و محبوب از فناوری تطبیق دهی G-Sync و Free Sync است. البته امروزه فناوری‌های جدیدی مانند G-Sync Ultimate و Free Sync Premium برای مانیتورهای رده بالا به بازار عرضه شده‌اند.

اگر نرخ فریم دهی از نرخ نوسازی بیشتر باشد باعث ایجاد پرش در تصاویر می‌شود. چرا که مانیتور قادر به نمایش تمامی فریم‌ها از سوی کارت گرافیک نیست. یا اینکه مانیتور نمی‌تواند به صورت کامل یک فریم را پخش و سپس نمایش فریم بعدی را شروع کند. در این هنگام دو فریم به صورت همزمان پخش شده و باعث تاری تصویر می‌شود. از سوی دیگر اگر نرخ فریم دهی کارت گرافیک پایین‌تر از نرخ نوسازی تصویر باشد، برخی فریم‌ها دوباره رندر شده و باعث افزایش تأخیر زمانی و روان نبودن تصویر می‌شود.

فناوری Adaptive Sync با عدم تکرار فریم‌ها و نمایش فریم در سریع‌ترین زمان ممکن، تجربه کاربری گیمرها حین بازی را بهبوده داده و لذت بازی را دوچندان می‌کند.

بهترین مانیتورهای گیمینگ 2022 را از گامالوپ

بهترین مانیتورهای گیمینگ 2022 را از گامالوپ بخواهید!

در این مقاله 11 نکته ضروری، مهم و اساسی راهنمای خرید مانیتور گیم و ادیت را بررسی کردیم. در نظر گرفتن تمام نکات هنگام خرید مانیتور لازم و ضروری است. اما گاهی اطلاع از تمام نکات فنی و ضروری برای خریداران امکان‌پذیر نیست. چرا که علاوه بر نکات مطرح شده، تنوع برند و مدل‌ها نیز چالش انتخاب مانتیور مناسب برای گیم و ادیت را دوچندان می‌کند.

در همین راستا پیشنها می‌کنیم که قبل از خرید مانیتور برای به دست آوردن اطلاعات فنی و کاربردی، با تیم متخصصین گامالوپ از طریق شماره تماس‌های 06152370253 و 09302227675 ارتباط بگیرید. تا شما را برای انتخاب مانیتور گیم و ادیت متناسب با نیاز، انتظارات، سلیقه و بودجه‌ای که دارید راهنمایی کنند. گامالوپ با شما همراه است تا نهایت لذت را از بازی‌های خود ببرید.